torsdag 4 mars 2010

Den värsta natten i mitt liv


Idag har vi varit på kyrkans barntimmar och lekt. Det var bara två andra familjer där, skönt. Eftermiddagen var lugn, bara förberett lite för barnkalaset imorrn.

HISTORIK(a year ago): 03.00. Det klockslaget kommer jag aldrig att glömma. Crille och jag låg på vårt BB-rum och sov när dörren öppnades och in kom en barnmorska med neoläkaren Johan Robinson. NEEEJ!!!Jag trodde Levi var borta. Johan satte sig på sängkanten och berättade att Levi fått en hjärnblödning också. Han började rita på ett papper för att vi skulle förstå var blödningarna satt i huvudet och i lungan. Han sa att ska man ha en hjärnblödning ska man ha den där Levi hade den. Han var hoppfull. Han förklarade också hur han ställt in respiratorn på ett "skakläge" för att kunna pumpa ut koldioxid ur lungorna. Ett ultraljud på hjärta hade också gjorts där de såg att det inte var något hål,(ductus) så det var inte därifrån blodet kom i lungan. I och med hjärnblödningen fick Levi mycket kramper som han fick medecin för. Blödningen klassades som grad 3. (1-4)Levi fick ligga i skakläge 6-7 timmar, fick flera transfusioner. Vi var chockade och ledsna när vi kom in till Levi. Såg läskigt ut när han låg och skakade. Satt hos honom ett par timmar och tittade och kände på hans lilla hjälplösa kropp. Sköterskorna försäkrade oss om att han inte hade ont då han fick mycket smärtstillande. Vi gick tillbaka till vårt rum och försökte sova. Jag vaknade flera gånger med ångestattacker. Crille höll om mig och lugnade mig. Varför skulle det här hända Levi. Han var ju frisk i magen. Skulle de plockat ut honom tidigare, innan infektionen spridit sig till honom.? Frågorna for runt i huvudet på mig.
(på bilden ligger Levi i respirator, den gröna grejen som sitter i näsan,)

1 kommentar:

Jessica sa...

Hej hallå! Har inte hunnit svara förrän nu! Har haft fullt upp med ultraljud och synundersökningar! Vi kommer gärna på lite kalas! Jag tror vi kan när som helst! Va fin han var på kalaskorten Levi! :)Kram